2014. október 11., szombat

Vérképesdi

Ismét elérkezett a napja az évenkénti időszakos munkaalkalmassági orvosi vizsgálatnak. Amúgy nem sok értelmét látom, de ha kell, hát kell, remek alkalom arra hogy vérvizsgálatot kérjek. Régebben nem érdekelt, én is úgy voltam vele, mint sokan mások, hogy ne nézegessék, még a végén találnak valamit. Hanem, ha emlékszel még rá, blogom legelején meséltem, hogy kóros fáradtság és indokolatlannak gondolt hízás miatt felkerestem az endokrinológust, aki a vérembe pillantott, és megállapította, hogy semmi bajom. Aztán én meg elkezdtem paleozni. Kezemben volt egy vérkép. Két hónap múlva orvosira kellet menni. Kíváncsi lettem, hogy vajon paleo hatására változott-e jobb irányba, hát kértem a vérképet. Sokkoló volt, nem vártam ilyen mértékű javulást, főleg nem két hónap alatt. De ezáltal bizonyosságot nyertem, hogy jó kis ösvényt választottam, ami az egészség felé vezet. Rá egy évre megintcsak így tettem. Akkor már minimális változást tapasztaltam, de ez pont így volt jó, hiszen minden érték a tökéletes működését bizonyította a szervezetemnek. Hozzá kell tegyem, hogy a paleot úgy betartottam, mint a kisangyal. Gondolván, hogy ennél egészségesebb embert tán nem is hordott a hátán a Föld, kissé lazítottam. Na nem azért, egyáltalán nem azért, mintha a paleo egy lemondással teli életmód lenne. Nekem találták ki. Meg neked is. Hanem kicsit változtak a körülményeim, sokszor a kevés időm miatt (jó kifogás sosem rossz) valahogy lecsökkent a húsmennyiség, mert a legegyszerűbb vacsora mondjuk a szalonnás tojás volt, azért ezek szerint túl egyhangú lehet ez minden napra. Na jó, nem minden nap ezt vacsoráztam, de gyakran. Nem lustaságból, hanem munkából hazatérve (fél4, köszönjük a plusz húsz perc ledolgozandót) bedobtam egy kávét, aztán irány a kert. Vagy a kinti munka volt sok, vagy szedés, feldolgozás, lényeg, hogy majdnem estig tartott, mire bejutottam a konyhába. Akkor főzés a fiúknak, akik nem paleoznak vagy csak félig-meddig olykor-olykor. Aztán ahogy beindult a nyár, jöttek a gyümölcsök sorra, én bizony nagyon szeretem őket. Ők is szeretnek engem, mert nagyon finomra nevelgették magukat. A lazaság leglazábbika pedig az volt, hogy néha melléettem. Ha anyukámhoz mentem és épp sütivel kínált, hát jó, elfogadtam egyet, ha nem sejtettem benne sok gonosz alapanyagot. És ahogy ezt az utolsó vérképet a kezembe fogtam és elkezdtem böngészni, meglepődve tapasztaltam, hogy néhány érték rossz irányba mozdult el. Például a karbamid, ami eddig középértéken 3,7-en volt, most 7,10 lett. A karbamid a veseműködésre utal. A felső határt nem érte el, de figyelmeztet arra, hogy túlzásba vittem a gyümölcsöt, mint tudjuk, a fruktóz nem tesz jót a vesének. 
A határértékből csak 3 csúszott ki .(meg a koleszterin, de ezt már ismerjük, 5,7 lett, szerintem tökéletes) Igaz az is, hogy ez a kicsúszás nagyon minimális mértékű, amolyan éppenhogycsak, de anyukámnak nem struccot hozott a gólya, nem dughatom homokba a fejem, azért mégiscsak figyelmeztető jellegűnek kell felfognom. Ezek az értékek: MCH 31,5 lett, felső érték 31,00. Ez egy vörösvértestre számított hemoglobin mennyisége.  Aztán a Basofil ami határértéken van, 1%. Ők pedig a csontvelőben képződő sejtes elemek. Ami  még változott, illetve nem változott, hanem egyszercsak ott lett, mert az előző évi leleteimben nem szerepelt, az a retilkulocyta. 1,71%. Alacsony. 2 az alsó határ. Igazából ez az egy érték nyugtalanított kicsit. Ha alacsony a száma, a csontvelőben nem képződik elég vörösvértest, ha jól emlékszem a neten folytatott nyomozásomra. Inkább idézem:
  • Mikor találkozunk alacsony retikulocitaszámmal?

  • A csontvelőt érintő betegségek során pl. aplasztikus anémia
  • Daganatos betegségek kezelésében alkalmazott kemoterápiás és sugárterápiás kezelések is károsíthatják a csontvelőt.
  • A B12 és folsav nélkülözhetetlen a vörösvértest képzésének folyamatában. Ha ezekből hiány van, a nem megfelelő táplálkozás vagy a nem megfelelő felszívódás vagy hasznosulás következtében, a vörösvértestképzés zavart szenved, és a retikulocitaszám is alacsony lesz, tükrözve a csontvelő nem kielégítő működését.
  • A vesékben termelődik az ún. eritropoetin nevű hormon, mely fokozza a csontvelőben a vörösvértestek képződését. Ha a termelése vagy felhasználása nem megfelelő a vörösvértestképzés, ezáltal a retikulociták képződése sem megfelelő.

Szóval gondolkodóba estem. Itt valami jelez, a karbamid se tetszik, ez se tetszik. A fentiek alapján arra jutottam, hogy B12 vitaminból van hiányom. Rengeteg zöldséget eszem, így azt gondolom, hogy a folsav azért bekerül a megfelelő mennyiségben a szervezetembe. B12 viszont csak a húsokban van. Főleg a vörös húsokban, meg a belsőségekben. Szóval. Szednem kell. Kutakodás a neten, megtaláltam a nekem megfelelőt. Egyik paleobarátom tanácsára, hogy olyat keressek amiben metilkobalamin van mert az a jobb, sok legyen benne és ha lehet, nyálkahártyán keresztül szívódjon fel. Megvan. Futkározni kevés időm van, nem is biztos, hogy az első helyen megtalálom. Kedvenc netes bioboltomban meg nincs. Merészet gondoltam, megkérdeztem, esetleg nem bővítenék-e az árukészletet. Válasz szinte azonnal: 1-2 napon belül beszerzik. Hurrá! 
Még egy szösszenet a végére: Belejöttem ebbe az önvizsgálatba, és megnézettem a D-vitaminszintemet. 79,5 nmol/l. Még nem elégséges. 200 lenne jó legalább. Szomorkodtam, hisz annyit vagyok a napon mint egy tuja. Olykor szedem is a D-cseppeket. Hát akkor???? Megintcsak egy paleobarát világosított meg. A D-vitamin felszívódását a magnézium segíti, nem lehet hogy magnéziumhiányom van? Ó, hát ezért görcsöl olykor a lábam? Ezért.  Így aztán az elkövetkezendőkben így alakul: Több hús, ha lehet, vörös, (ezt sem kell túlzásba vinni) belsőségek, tojás marad, mert jó dolog, folsav is van benne, gyümölcsökről kissé átállok a zöldségre arányaiban, a vitaminok pedig: D3, K2, hogy a csontba épüljön be a kalcium, Mg (citrát kell!), hogy jól hasznosuljon a D, C-vitamin, és B12. Olykor O3. Reményeim szerint a következő évi eredményem már olyan lesz, mint a tavalyi. Ha nem, akkor tovább kell gondolni a feladatot. 
A nagy lelethasonlításban feltűnt, hogy változtak a határértékek. A felső határ itt-ott lejjebb csúszott. Mint pl. a koleszteriné is. Nektek ez nem gyanús?  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése